AIDA er en modell som brukes i markedsføring og reklame. AIDA er en liste som beskriver hendelser som kan oppstå når en bruker engasjerer seg med en annonse.
AIDA er en forkortelse for:
- Attention – Å tiltrekke seg oppmerksomhet
- Interest: Vekke interesse for ditt produkt
- Desire: Generere et ønske om ditt produkt eller tjeneste
- Action: Inspirasjon til handling
Å bruke en modell som dette gir en generell forståelse av hvordan man målretter mot et marked effektivt. Ved å følge disse trinnene, kan du øke antallet potensielle kunder, som du eller kunne mistet hvis du ikke gjør det.
Målet med en annonse er å tiltrekke seg en leser, slik at han ser på annonsen og begynner å lese den. Deretter å interessere ham, slik at han vil fortsette å lese den, så overbevise ham, slik at når han har lest den, vil han få tro på produktet. Hvis en annonse inneholder disse tre suksessegenskapene, er det en vellykket annonse.
Oppmerksomhetsstadiet er når målgruppen ser annonsen for første gang. Her er tittelen og bilde i annonsen det viktigste for å skape en responsbevissthet hos leserne. Interessestadiet skal vekke gode følelser, som påvirker holdningene og gir en intensjon om å kjøpe. Den siste handlingsfasen er atferdstrinnet. Leseren er overbevist, og tar kontakt.